Synpunkter eller klagomål
Sensor Fonder AB strävar självklart efter att du som kund alltid ska vara nöjd. Om du ändå skulle känna dig missnöjd med något beskrivs nedan hur du går till väga med reklamationer.
Synpunkter
Om du har synpunkter på våra medarbetare eller vår verksamhet – framför dem gärna direkt till oss. Genom en direktkontakt med oss kan frågor, problem eller missförstånd oftast klaras ut på ett snabbt och smidigt sätt. Du bör kontakta oss så snart du anser att något inte stämmer. Vänd dig i första hand till den person, som du har haft kontakt med på företaget.
Klagomål
Om du efter en första kontakt med oss ändå inte är nöjd – vänd dig då till Klagomålsansvarig, Sensor Fonder AB, Grev Turegatan 14, 114 46 Stockholm. Klagomålet ska framföras skriftligen. Handläggningen underlättas om du bifogar relevant dokumentation kring ditt ärende, t ex anmälningssedel, avräkningsnota och dylikt.
Klagomålsansvarig
Klagomålsansvarig hos Sensor Fonder AB är Ulf Öster.
Konsumenternas Bankbyrå
Om du vill vända dig till någon utomstående för att diskutera ditt ärende rekommenderas Konsumenternas Bank- och finansbyrå. www.konsumenternas.se
Kommunala konsumentvägledare
Den kommunala konsumentvägledaren i din kommun kan ge dig råd i enskilda tvister och ärenden. Vägledarna samarbetar även med Konsumentverket. På deras hemsida hittar du telefonnummer och
e-postadress till din vägledare. Konsumentverket har inte möjlighet att svara på enskilda frågor eller ingripa i enskilda tvister. www.hallakonsument.se/kommunernas-konsumentverksamhet/
Allmänna reklamationsnämnden
Om ditt klagomålsärende inte ger ett tillfredsställande resultat kan du göra en skriftlig anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). ARN kan ta upp ditt ärende om ditt krav överstiger ett visst minimibelopp. En anmälan till ARN måste ske inom sex månader från det att Sensor Fonder AB första gången – helt eller delvis – avvisat dina anspråk. ARN lämnar rekommendationer om hur tvisten mellan dig och Sensor Fonder AB ska lösas. www.arn.se
Prövning i domstol
Du kan även vända dig till domstol med en stämningsansökan mot Sensor Fonder AB. Du bör då anlita ett ombud som dels kan hjälpa dig i processen, dels gör en bedömning av ärendet och dina utsikter att nå framgång i tvisten.
Visselblåsning
Vi använder Visslans visselblåsarkanal som säkerställer din anonymitet och hög säkerhet. Du når kanalen genom att klicka här eller på nedan knapp.
Vem kan rapportera?
Du kan visselblåsa och få skydd enligt Visselblåsarlagen om du är anställd, arbetssökande, eller praktikant till exempel. Entreprenörer och leverantörer till Sensor Fonder AB som fått reda på missförhållanden kan också rapportera.
Även om du har slutat på Sensor Fonder AB eller ännu inte börjat kan du rapportera om ett missförhållande.
Vad kan rapporteras?
Vi uppmanar dig att visselblåsa vid misstanke om att ett missförhållande råder inom företaget och det finns ett allmänintresse av att detta kommer fram. Exempel på missförhållanden som kan räknas som visselblåsningar är:
- Medvetet felaktig bokföring, intern bokföringskontroll eller annan ekonomisk brottslighet
- Förekommande av stöld, korruption, skadegörelse, bedrägeri, förskingring eller dataintrång
- Allvarliga miljöbrott eller stora brister i säkerheten på arbetsplatsen
- Om någon utsätts för allvarliga former av diskriminering eller trakasserier
- Andra allvarliga missförhållanden som rör enskildas liv eller hälsa
- Andra allvarliga missförhållanden som rör företagets vitala intressent
Du behöver inte bevis för din misstanke, men alla rapporteringar måste lämnas i god tro.
Hur hanteras rapporteringen?
Rapporteringen hanteras konfidentiellt. Samtliga personuppgifter utan relevans kommer att raderas, och ärendet sparas endast så länge det är nödvändigt. Våra ärenden hanteras initialt av Advokatfirman Lindahl för att garantera oberoende hantering av rapporteringar. Efter den initiala ärendehanteringen kan interna kontaktpersoner hos oss komma att ta över ärendet.
Att en fond tidigare har ökat i värde är ingen garanti för att den ska göra det även i framtiden. Dina fondandelar kan öka eller minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. För mer information om risk se fondernas informationsbroschyr.